Tips & tricks voor je Google Ads campagnes

Google Ads Blog

Praat met een Google Ads Expert  >

google adwords specialist

Google Shopping Optimalisatie: 7 tips om je campagnes te verbeteren

5 Oktober 2020

Google Shopping is een perfecte manier om producten uit je webshop te verkopen. Omwille van de toegenomen concurrentie is het wel vechten om een goed plaatsje. Hoe kan je ervoor zorgen dat je advertentie vertoond wordt en je op een rendabele manier adverteert?

Hoe werkt het?

Net zoals bij Search advertenties werkt Google Shopping zoals een online veiling waarbij geboden wordt op zoekwoorden. Wanneer je adverteert met Google Shopping verschijnt je productadvertentie met beeld bovenaan de advertenties en zoekresultaten.

Je kan echter niet bieden op de zoekwoorden, wel op je producten. Google analyseert, samen met je bod, welke producten het best overeenkomen met de zoekopdracht. Daarvoor moet je aan Google informatie over je producten leveren in een datafeed. Of jouw advertentie dan vertoond wordt, hangt af van de mate waarin deze informatie matcht met de zoekopdracht.

Een goede data feed is cruciaal

Het eerste en meest essentiële element waar Google zijn informatie uit haalt, is de product titel. Het is daarom belangrijk dat de titels van de artikels uit woorden bestaan waarnaar je doelgroep op zoek is. Om te weten welke zoekwoorden dat zijn, kan je een Zoekwoordenonderzoek laten uitvoeren. Gebruik niet altijd hetzelfde zoekwoord maar varieer de titels.

De eerste 20 à 30 tekens van de producttitel worden vertoond in de advertentie. Aangezien de titel wel tot 150 karakters mag bevatten, is het het best om nog zo veel mogelijk extra kenmerken toe te voegen zoals materiaal, kleur, maat enz.

Een ander belangrijk onderdeel van de feed is de product beschrijving die tot 5000 karakters kan bevatten. Maak daar gebruik van en probeer ook hier zoektermen in te verwerken.

Een goede afbeelding met een goede resolutie is noodzakelijk. Probeer, indien mogelijk, met een originele afbeelding te werken die zich onderscheidt van andere standaard productfoto’s aangeleverd door de producent.

Tenslotte, kies zeker per artikel de meest specifieke en relevante Google productcategorie.

De meeste webshops laten toe om automatisch een data feed te exporteren uit de database. Wens je aanpassingen te doen voor een optimale feed of staat niet alle info op de site, dan is een data feed tool een oplossing. Er zijn verschillende goede feed management tools op de markt beschikbaar zoals Channable of Datafeedwatch. Je laadt je feed in en dankzij allerlei regels kan je informatie toevoegen of wijzigen.

Begin in Google Ads met een goede campagne structuur

Een manier om de campagnes op te delen, is te kijken naar de onderverdeling op je site en campagnes overeenkomstig op te splitsen. Dat kan zijn op basis van categorie, van merk,… Per campagne deel je nog verder op en maak je verschillende advertentiegroepen aan. Hoe meer je producten onderverdeeld zijn in de datafeed, hoe specifieker je kan werken.

Maak gebruik van de verschillende campagne prioriteiten: bied laag op algemene zoekopdrachten waar veel van je producten voor in aanmerking komen en geef hieraan de hoogste prioriteit. Bied hoger voor zoekopdrachten die meer specifiek aansluiten bij jouw producten en geef hier een lagere prioriteit aan. Google gaat in de keuze van producten eerst kijken naar de biedingen in de campagnes met hoge prioriteit. Vind hij daar geen match, dan zoekt Google verder in de campagnes met een hogere prioriteit.

7 Optimalisatie tips

  1. 1.Adverteer niet op alle producten maar vooral op artikels waarmee je goed scoort, vooral naar prijs toe. Shopping kopers weten wat ze willen en vergelijken. Het heeft geen zin om te adverteren voor een product waarvoor meerdere concurrenten een betere prijs bieden. Kijk daarbij naar de prijs van het artikel + de verzendingskosten. Richt je op de best gepositioneerde artikels.
  2. 2.Voeg uitsluitingstermen toe. Controleer regelmatig de gebruikte zoektermen want je zal verrast zijn wat men allemaal zoekt. Vaak zitten er producten of eigenschappen tussen waaraan jouw producten niet voldoen. Sluit deze irrelevante zoekopdrachten uit door het toevoegen van negatieve keywords.
  3. 3.Maak een verschil tussen branded en non-branded zoekopdrachten. Branded zoekopdrachten presteren meestal beter maar zijn doorgaans ook duurder. Start met gelijke budgetten en kijk na verloop van tijd welke de laagste kost/conversie behalen.
  4. 4.Voeg labels toe aan de producten in de productfeed zodat je dit kan gebruiken als criterium voor campagnes. Als je bijvoorbeeld niet wilt adverteren op producten met een prijs van 10 euro of minder of op producten met een kleine marge, geef je deze producten een custom label met “lage marge” en waarde 1. Met de productfilter in Google Shopping kies je dan enkel de producten waarbij de waarde in dit label niet gelijk is aan 1.
  5. 5.Gebruik dynamische remarketing om de aandacht van de bezoekers die niet kochten, terug te winnen door te adverteren met de door hen bekeken artikels.
  6. 6.Check regelmatig het Merchant Center op fouten of waarschuwingen en verbeter ze. Een foutloze feed heeft meer kans vertoond te worden. Een veel voorkomende fout is dat de prijs in de feed niet overeenkomt met de prijs op de website. Of dat een artikel als “out of stock” aangemeld staat terwijl er waarschijnlijk wel nog voorraad is. Schakel eventueel automatische item updates in om dit te vermijden.
  7. 7.Tenslotte: bespaar op je budget. Google werd in het verleden beboet vanwege zijn machtspositie en riep daarom CSS (Comparison Shopping Service) partners in het leven. Je kan Shopping advertenties inkopen via Google maar ook via CSS partners zoals Shoptail, Bigshopper of Kiesproduct. Onderaan de advertentie staat dan ‘van Shoptail’ in plaats van ‘Van Google’. De werking is identiek hetzelfde maar via zo’n partner krijg je 20% korting op de cost per click én tot 30% van je uitgaven teruggestort als budget in je account!

Wanneer je campagnes een tijdje lopen en je minstens 20 conversies tijdens de laatste 45 dagen behaald hebt, en je een remarketing lijst met meer dan 100 gebruikers hebt, kan je overwegen over te stappen op een Smart Shopping campagne. Google bepaalt dan alles automatisch voor je. Test het uit met een specifieke productgroep en evalueer de prestaties om dan eventueel de hele productcatalogus over te schakelen.

Je kan ook opteren meteen over te schakelen naar Performance Max campagnes. Dan neemt Google alles voor je uit handen. Performance Max is een combinatie Van Google Shopping, Display advertising, Video advertising en tekstadvertenties. Je advertentie verschijnt niet enkel op de Search netwerken maar ook in het Display netwerk, op Discover, Gmail, YouTube en in Google Maps. Een ongelofelijke mix van kanalen waardoor je een zeer breed bereik krijgt. Bovendien zorgt Google zelf voor de conversie-optimalisatie. Nadeel is dat je heel weinig kan analyseren en bijsturen. Het komt er op neer goede content aan te leveren. Nu, de eerste resultaten zijn zeer positief en leveren betere prestaties dan de 'gewone' Shopping campagnes.

Ook al adverteer je niet met Google Shopping, het is altijd aan te raden een Merchant Center te starten en voor een goede datafeed te zorgen. Want met Google Shopping Organic worden er in Organische Search Shopping resultaten vertoond. Zonder dat je er voor betaalt! Heb je hier hulp bij nodig, contacteer ons gerust.

Andere vragen over Google Shopping?

Vraag het ons gerust, geheel vrijblijvend, we kijken graag hoe we je kunnen helpen.