Als je gebruik maakt van Google Ads om je bedrijf te promoten, dan ben je vast bekend met het belang van het bijhouden van je prestaties. Om te weten of je advertenties effectief zijn, moet je weten hoeveel mensen erop klikken, hoeveel conversies er zijn en hoeveel je betaalt voor elke klik. Maar hoe weet je of je goed presteert in vergelijking met anderen in jouw branche?
Wat zijn Google Ads Benchmarks?
Benchmarks zijn statistieken die tonen hoe je presteert in vergelijking met anderen in jouw branche. Google Ads Benchmarks geven je inzicht in hoe je advertenties presteren ten opzichte van andere adverteerders in dezelfde branche en locatie. Door deze informatie te gebruiken kan je zien of je voorloopt op de concurrentie of dat je achterloopt en je prestaties best verbetert.
Google Ads Benchmarks geven inzicht in verschillende statistieken, zoals klikfrequentie (CTR), kosten per klik (CPC), en conversieratio's. Deze benchmarks worden verzameld van duizenden adverteerders.
Waar vind je Google Ads Benchmarks?
1. In Google Analytics
Kijk in Universal Analytics onder Doelgroep - Benchmarketing. Je kan data weergeven volgens kanaal, locatie of apparaat. Voorwaarde is wel dat bij de accountinstellingen Benchmarketing aangevinkt staat. Je ziet dan een grafiek zoals deze:
De waarden in de tabel tonen het percentage dat jouw site beter (positief cijfer in het groen) of slechter (negatief cijfer in het rood) presteert dan de benchmark voor elke waarde. Nadeel van deze gegevens is dat de sectoren niet heel verfijnd zijn.
2. Wordstream Studie
Wordstream, een bedrijf in de Verenigde Staten dat software ontwikkelt voor PPC adverteerders, voert jaarlijks bij zijn klanten een omvangrijke studie uit naar Google Ads resultaten. Alhoewel het om Amerikaanse data gaat, vormen deze cijfers een interessante referentie.
Sector | Gemid. CTR | Gemid. CPC | Gemid. Conversie% | Gemid. CPA |
Advocacy | 4.41% | $ 1,43 | 1,96% | $ 96,55 |
Auto | 4.00% | $ 2,46 | 6,03% | $ 33,52 |
B2B | 2.41% | $ 3,33 | 3,04% | $ 116,13 |
Consumer Services | 2,41% | $ 6,40 | <6,64% | $ 90,70 |
Dating & Personals | 6,05% | $ 2,78 | 9,64% | $ 76,76 |
E-Commerce | 2.69% | $ 1,16 | 2,81% | $ 45,27 |
Opleiding | 3.78% | $ 2,40 | 3,39% | $ 72,70 |
Recrutering | 2.42% | $ 2,04 | 5,13% | $ 48,04 |
Financiën | 2.91% | $ 3,44 | 5,10% | $ 81,93 |
Gezondheid | 3.27% | $ 2,62 | 3,36% | $ 78,09 |
Huis en Tuin | 2.44% | $ 2,94 | 2,70% | $ 87,13 |
Industriële Diensten | 2.61% | $ 2,56 | 3,37% | $ 79,28 |
Legal | 2.93% | $ 6,75 | 6,98% | $ 86,02 |
Onroerend goed | 3.71% | $ 2,37 | 2,47% | $ 116,61 |
Technologie | 2.09% | $ 3,80 | 2,92% | $133,52 |
Reizen en Horeca | 4.68% | $ 1,53 | <3,55% | $ 44,73 |
Scoren de cijfers van jouw Google Ads campagnes even goed of beter, prima! Presteren je campagnes veel slechter, dan is het aangewezen om een expert in te schakelen om de resultaten te verbeteren.