14 Augustus 2020
Regelmatig stellen klanten ons de vraag “Wat kost dat nu, zo’n Google Adwords campagne?”. Begrijpelijk want als zaakvoerder of marketing manager wil je je advertentie-uitgaven budgetteren en bekijken of je Google Ads rendabel kan inzetten als reclamemedium. Spijtiggenoeg bestaat er geen pasklaar antwoord. Veel hangt af van wat je nu juist verkoopt, hoeveel mensen daarnaar op zoek zijn, hoeveel concurrentie je hebt en wat een verkoop/lead je waard is.
Wanneer je adverteert met Google Ads verschijnt je advertentie bovenaan de zoekresultaten. Of jouw advertentie daar vertoond wordt, hangt in eerste instantie af van het bod dat je instelt per zoekopdracht. Een bod komt overeen met het maximum dat je wilt uitgeven wanneer iemand op je advertentie klikt. Je betaalt dus niet per vertoning maar per klik. Google Ads werkt daarbij zoals een online veiling waarbij geboden wordt op zoekwoorden. En net zoals bij elke andere veiling, hangt veel af van de andere gegadigden.
Heb je veel concurrenten die in jouw sector adverteren, dan kan een bod aardig oplopen. We zien dagelijks CPC die variëren tussen € 0,15 en € 15.
Gelukkig is niet alleen het bod belangrijk. Google wil de advertenties tonen die het best aansluiten bij de zoekopdracht. Daarom houdt Google ook rekening met de relevantie van het zoekwoord ten opzichte van jouw product/dienst = de kwaliteitsscore. Deze wordt onder meer berekend in functie van de landingspagina op je website, je advertentie en het verwachte klikpercentage. Hoe hoger deze score, hoe meer kans dat jouw advertentie vertoond wordt. Bovendien verlaagt een goede kwaliteitsscore de CPC.
Adverteren op je eigen brand naam bijvoorbeeld, kent een zeer lage CPC. Een kwaliteitsscore van 10/10 kan de CPC doen dalen tot € 0,04.
Maar niemand wil enkel adverteren op zijn eigen merk, nieuwe prospecten of kopers aantrekken is meestal de doelstelling. Daarom opteren we er meestal voor om niet te adverteren op de algemene, dure zoekwoorden maar vooral op goedkopere, samengestelde of ‘long-tail’ zoekwoorden. Zo kan bijvoorbeeld een vastgoedmakelaar goedkopere leads binnenhalen via “nieuwbouw appartement kopen Leuven” in plaats van “appartement kopen’.
De Zoekwoordplanner van Google kan je helpen bij de keuze van de zoekwoorden. Je krijgt suggesties van zoekwoorden, samen met een schatting van het aantal mensen dat per maand die zoekopdracht invoert, hoeveel concurrenten al adverteren op dat zoekwoord en de kost per klik (naar onze ervaring weliswaar meestal sterk onderschat).
Het geschatte zoekvolume is van belang omdat je niet te veel maar ook niet te weinig klikken/bezoekers wenst. Het komt er op aan een goede mix van duurdere en goedkopere zoekwoorden te gebruiken.
Er is geen minimum budget dat je moet spenderen om mee te doen met Google Ads. Je kan volledig vrij bepalen hoeveel je wil uitgeven. Je geeft een maximum dagbudget op welke Google respecteert… op maandbasis! Geeft hij de ene dag minder uit, dan zal hij de volgende dagen als het drukker is meer uitgeven maar op maandbasis zal het totale budget het dagbudget x aantal dagen van die maand niet overschrijden. Soms kan dit wel voor verrassingen zorgen. Als je bijvoorbeeld een campagne een week onderbroken hebt, zie je de daaropvolgende dagen een opmerkelijke meeruitgave omdat Google het maandbudget aanhoudt.
Hoeveel klikken moet je minstens krijgen per maand? Ook daarop is het antwoord: het hangt er van af. Kan je je product of dienst tot een gespecialiseerde niche beperken, dan heb je niet veel klikken nodig om reactie te krijgen. Zit je in een concurrentiële markt, dan zullen consumenten veel vergelijken en heb je meer klikken nodig vooraleer je een lead of verkoop realiseert.
Wat kost een Google advertentie? Om toch een budget ter indicatie te geven, gaan we uit van een gemiddelde CPC van € 2 en een zoekvolume van 5000 per maand. Met een gemiddeld doorklikpercentage van 5% geef je € 500 uit en krijg je 250 bezoekers op je site.
Maar wat ben je met 250 bezoekers? Het ene bedrijf zal daarmee 5 belangrijke leads krijgen, een ander bedrijf 25 verkopen. Afhankelijk van je marge is deze kost de moeite waard of niet. Zo zal een bedrijf in de financiële sector of in de vastgoedsector meer geld over hebben voor een goede lead ten opzichte van een bedrijf in de FMCG sector.
Het is bijna onmogelijk op voorhand in te schatten hoeveel leads of verkopen je zal krijgen per 100 klikken. Deze conversiegraad (hoeveel % van de klikken levert een lead of verkoop op) hangt niet alleen af van het zoekwoord, maar ook van de landingspagina op je site, van je aanbod en van wat de concurrentie aanbiedt.
We raden daarom aan een testcampagne uit te voeren met een testbudget van € 400 per maand. Als de campagne goed is ingesteld en met de nodige bijsturing weet je na 3 maanden wat je werkelijk verdient met Google Ads.
Wat we hierboven bespreken, gaat uit van een campagne in het alomgekende Google Zoeken, waarbij je mensen bereikt die op zoek zijn naar jouw product of service. Wens je eerder bekendheid op te bouwen met je bedrijf, een video te promoten of meteen online je product te verkopen, dat zijn andere campagnes zoals Display advertising of Shopping advertising meer aangewezen. De CPC van deze campagnes ligt een stuk lager dan bij Search campagnes.
Je kan zelf een Google Ads campagne starten en te weten komen wat het opbrengt. Maar vaak geeft dit een vertekend beeld. Google Ads campagnes worden alsmaar complexer en met verkeerde instellingen ben je snel veel geld kwijt met weinig resultaat. Een Google Partner kent de kneepjes van het vak en kan met de nodige expertise en ervaring een optimale campagne opzetten en opvolgen.
Vraag het ons gerust, geheel vrijblijvend, we kijken graag hoe we je kunnen helpen.
© Copyright 2024 - Privacy - Algemene Voorwaarden