Tips & tricks voor je Google Ads campagnes

Google Ads Blog

Praat met een Google Ads Expert  >

google adwords specialist

Google Ad Grants: 7 tips om je campagnes te optimaliseren

20 Oktober 2020

Sinds 2013 stelt Google gratis klikbudget ter beschikking van non-profit organisaties. Daarmee kunnen vzw’s gratis adverteren op Google. En niet zo’n klein beetje: het budget kan oplopen tot $10.000 per maand ofwel $329 per dag. Daarmee kunnen non-profit organisaties meer verkeer naar hun website realiseren en meer conversies (donaties, aanvragen, nieuwe leden, nieuwe vrijwilligers, … ) behalen. Al meer dan 20.000 organisaties in meer dan 50 landen profiteren ervan.

Hoe werkt het?

Net zoals bij een betalende Google Ads campagne, verschijnt je advertentie bovenaan de zoekresultaten bij bepaalde zoekopdrachten. Die zoekopdrachten definieer je zelf aan de hand van zoekwoorden. Je betaalt niet per keer dat je advertentie vertoond wordt, wel per keer dat iemand op je advertentie klikt. Google Ads werkt zoals een online veiling waarbij geboden wordt op zoekwoorden.

Wie komt in aanmerking?

Als organisatie moet je aan het volgende voldoen:

  • Je aanmelden bij Google voor Non-profitorganisaties.
    Overheidsorganen en -instellingen, ziekenhuizen en medische concerns, scholen, academische instellingen en universiteiten komen niet in aanmerking, filantropische takken van onderwijsinstellingen wel.

  • Akkoord gaan met de voor Google vereiste certificeringen met betrekking tot non-discriminatie en ontvangst en gebruik van donaties.

  • Een website van goede kwaliteit hebben die voldoet aan het websitebeleid van Ad Grants.


Eens je aanvraag is goedgekeurd, maak je een Google Ads account aan welke door Google aan Grants gekoppeld wordt. Zodat je niet zelf voor de klikkosten moet betalen. In het account start je campagnes op aan de hand van zoekwoorden en advertenties die je aanmaakt.

Is het zo simpel?

Neen. Er zitten wel een paar addertjes onder het gras. Net zoals bij elke andere veiling, hangt veel af van de andere gegadigden. Het maximum bod dat Google Ad Grants wil uitgeven is $2 per klik en dat is vaak niet voldoende om bovenaan de pagina vertoond te worden. Jouw advertentie verschijnt dan onderaan de pagina of zelfs helemaal niet.

Google Ad Grants legt nog andere beperkingen op:

  • Je verschijnt enkel in het Zoeknetwerk met tekstadvertenties (Search campagne). Dus niet met beeldadvertenties in het Display-netwerk (Display campagne) waar de klikken veel goedkoper zijn.
  • Je campagne moet minstens uit 2 advertentiegroepen bestaan met minimaal 2 advertenties per advertentiegroep.
  • De zoekwoorden die je instelt, moeten minstens uit 2 woorden bestaan.
  • Zoekwoorden waarbij je een kwaliteitsscore van 1 of 2 op 10 haalt, worden afgekeurd. Deze kwaliteitsscore wordt onder meer berekend in functie van de landingspagina op je website, je advertentie en het verwachte klikpercentage. Hoe hoger deze score, hoe meer kans dat jouw advertentie vertoond wordt.
  • Je kan geen handmatige biedingen instellen maar moet de biedstrategie “aantal conversies maximaliseren” hanteren. Daarvoor moet je conversies instellen.
  • Het doorklikpercentage (CTR) van je campagne moet minstens 5% bedragen.

Voldoet je campagne niet aan bovenstaande eisen, dan wordt je account opgeschort.

Het grootste probleem is het maximum bod van $2. Omdat concurrenten meer bieden, is je vertoningsaandeel klein. Om dat op te krikken, moet je zorgen dat je een hoge kwaliteitsscore per zoekwoord krijgt door de relevantie te verhogen.

Wat doe je er aan?

Al deze beperkingen van het Google Ad Grants programma zijn ergens wel begrijpelijk. Google wil enkel de advertenties tonen die het best aansluiten bij de zoekopdracht. Bovendien hebben betaalde Google ads voorrang binnen de veiling.

Daarom geven we je graag de volgende 7 tips om je relevantie te verhogen:

  1. 1. Gebruik zoekwoorden die de ideologie van je organisatie weerspiegelen en waar je voor staat. Ga niet voor de meest voor de hand liggende zoekwoorden zoals bijvoorbeeld “goed doel steunen”. Vermijd commerciële zoekwoorden waardoor je in concurrentie komt met betalende adverteerders.
  2. 2. Voeg negatieve zoektermen of uitsluitingswoorden toe.
  3. .
  4. 3. Gebruik geen harde conversies maar zachte conversies zoals sessieduur, bezoek van een bepaalde pagina, aantal bezochte pagina’s.
  5. 4. Splits campagnes zo veel mogelijk op in advertentiegroepen met per relevant zoekwoord een aangepaste advertentie waar het zoekwoord in voorkomt.
  6. 5. Voeg zo veel mogelijk extensies toe: sitelinks, highlights, website informatie, oproep extensie, review extensie.
  7. 6. Kijk naar de zoekwoorden met een goede CTR maar laag vertoningsaandeel en voeg relevante context toe op je website.
  8. 7. Controleer regelmatig het account en verbeter goed presterende advertenties en advertentiegroepen, verminder of sluit slecht presterende zoekwoorden uit.

Google Ad Grants is een mooi geschenk maar vraagt toch wat kennis en ervaring om aan de voorwaarden te (blijven) voldoen en om genoeg zoekverkeer naar je site te krijgen. Heb je vragen rond je Google Ad Grants campagne? Contacteer ons gerust.

Andere vragen over Google Ad Grants?

Vraag het ons gerust, geheel vrijblijvend, we kijken graag hoe we je kunnen helpen.